A hatévfolyamos szóbelire jelentkezők négy tantárgy közül választhatnak (egyet), melyet
a Felvételi Jelentkezési Lap Megjegyzés rovatában kell feltüntetni.
A témakörök a minisztériumi kerettantervek (ötödik és hatodik év első félévének) tananyagát ölelik fel.
A választható tárgyak: magyar, matematika, természetismeret vagy történelem.
A szóbeli felvételi beszélgetésre kérjük, hogy a jelentkezők hozzák magukkal:
2 db füzetüket, melyek közül az egyik a választott tantárgyé, a másik a tanuló által választott tetszőleges,
(diák)igazolványt,
ellenőrzőt, illetve
bármilyen (arra érdemesnek ítélt) oklevelet, érmet, dícséretet stb.
A szóbeli felvételi beszélgetésen a tantárgyi kérdések mellett nagy hangsúlyt kap a jelentkező megjelenése, kommunikációja, nyitottsága, viselkedése, motiváltsága, egyéb iskolai és iskolán kívüli tevékenysége is.
Matematika
A szóbeli felvételihez szükséges ismeretek az általános iskolai tananyag időarányos része. (A hatodik osztály félévig megtanított tananyag).
Alapvetően a számolási készséget és a szövegértést mérjük. A tárgyi ismeretek mellett azonban fontos szerepet kap a gondolkodási képesség, az, hogy a tanuló hogyan fogadja a segítő kérdéseket, mennyire engedi magát „vezetni”.
Kiemelten:
Oszthatóság (osztó, többszörös, oszthatósági szabályok, prímszám, összetett szám,
prímtényezős felbontás, legnagyobb közös osztó, legkisebb közös többszörös)
Műveletek törtekkel és tizedes törtekkel; százalékszámítás (törtek összeadása, kivonása, szorzása és osztása egész számmal; a 4 alapművelet elvégzése a tizedes törtek körében; műveleti sorrend, törtrész kiszámítása; százalékérték, alap, százalékláb kiszámítása; ellentett, abszolútérték)
Arányosság (egyenes és fordított arányosság, arány jelentése, arányos osztás)
Síkidomok, szögek; tengelyes szimmetria (háromszögek, négyszögek, sokszögek, kör, szögek fajtái, kerület és terület, tengelyesen szimmetrikus síkidomok)
Testek (kocka és téglatest, háló, felszín, térfogat)
Minta szóbeli feladat
Melyik nagyobb?
6
7
(hatheted) és
4
5
(négyötöd) különbségének az ötszöröse, vagy
1
5
(egyötöd) és
1
7
(egyheted) összegének a negyedrésze?
Van-e olyan egész szám, melyből kivonva az ellentettjét, majd az eredményt megfelezve, az eredeti számot kapjuk? Ha van, hány ilyen van?
Andris kapott ajándékba egy zacskó cukrot. Miután egyet megevett, a maradék felét húgának adta. Ezután ismét megevett egy cukorkát, és a maradék felét a bátyjának adta.
Így Andrisnak 5 szem cukra maradt. Hány cukor volt eredetileg a zacskóban?
(Következtess visszafelé!)
Történelem
Témakörök a hatévfolyamos szóbeli felvételire történelemből az általános iskola 5.-6. évfolyamára vonatkozó kerettanterv alapján
Az őskor és az ókori Kelet kultúrája
Az ókori Hellász világa
A Római birodalom
A középkori Európa világa
A magyarság történetének kezdetei, az Árpádok kora
A Magyar Királyság virágkora (1526-ig)
Magyar nyelv és irodalom
A magyar nyelv és irodalom témakörök összeállításakor a Nemzeti Alaptantervre (NAT) épülő kerettanterv az általános iskola 5. és 6. osztályára vonatkozó kimeneti tananyagát vettük alapul. Szóbeli vizsgánkon az elméleti tudást mindig szövegeken, vagyis a szövegértési folyamat részeként vizsgáljuk. Az alábbi témakörök mindegyike apróbb feladatokra (tételekre) bomlik, ami azt jelenti, hogy a felvételiző kisdiák NEM a teljes témakörből, hanem annak egy szeletéből ad számot szövegértési kompetenciájáról, tudásáról, olvasottságáról, kreatív gondolkodásáról. Egy-egy tételben nyelvtani és irodalmi feladatok egyaránt helyet kapnak.
Magyar nyelvi témakörök:
Kommunikáció → a kommunikáció fogalma, tényezői, a nem nyelvi kommunikációs csatornák, a kommunikációs kapcsolat (köszönés, megszólítás, bemutatkozás)
Hangok és betűk → betűrend, elválasztás
Hangtan → a beszédhangok csoportosítása (magán- és mássalhangzók), hangtörvények (hangrend, illeszkedés, hiátus, részleges- és teljes hasonulások, összeolvadás, rövidülés, kiesés)
Alaktan → egyszerű és összetett szavak, a toldalékok rendszere (képző, jel, rag); szerkezeti elemzés
Hangalak és jelentés kapcsolata → egy- és többjelentésű szavak, azonos- és hasonló alakú szavak, rokon értelmű szavak, ellentétes jelentésű szavak
Szófajtan → a szófaji rendszer felépítése, igeidők, igemódok, határozott és általános ragozás, a köznév és a tulajdonnév fajtái, igenevek, határozószók; névmások kétféle csoportosítása, viszonyszók felismerése
Irodalom témakörök:
Tevékenységek; népköltészet – műköltészet
Az epikus művek jellemzői, szerkezete (expozíció, bonyodalom, a cselekmény kibontása, tetőpont, megoldás)
Kapcsolódó művek: bármi, ami műfajában, tematikájában idetartozik
Mesefajták(állatmese, valós mese, tündérmese, tréfás mese, állatmese, csali mese), mesei szerepkörök, valós és mesei elemek keveredése, a mese műfaji jellemzőinek ismerete
Művek: Az okos lány; A bolond falu; Tündérszép Ilona és Árgyélus; Gyűszű, Fésű, Hadd-el; Andersen: A teáskanna; Boldizsár Ildikó: A Nap és a Hold találkozása; Heltai Gáspár: A hollóról és a rókáról; La Fontaine: A holló meg a róka; Romhányi József: A róka és a holló
A mítosz és a monda műfaji jellemzői, típusai (eredetmonda, hiedelemmonda, történeti mondák)
Művek: Párisz ítélete; Daidalosz és Ikarosz; Prométheusz; A küklópsz barlangjában; A világ teremtése; Az özönvíz története; Dávid és Góliát; A csodaszarvas; A fehér ló mondája
Mátyás király meg Markóp; Arany: Rege a csodaszarvasról
A ballada műfaji sajátosságai
Művek: Kőmíves Kelemenné; Vörösmarty: Buvár Kund; Arany: A walesi bárdok
A regény műfaji jellemzői, az ifjúsági és a történelmi regény
Művek pl. :J.K. Rowling: Harry Potter és a bölcsek köve; Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk; Gárdonyi Géza: Egri csillagok; Janikovszky Éva: Kire ütött ez a gyerek; Nógrádi Gábor: PetePite
A lírai művek jellemzői: költői nyelv, érzékletesség, hangulati-érzelmi-gondolati telítettség, a képi kifejezésmód eszközei (megszemélyesítés, hasonlat, metafora), nyelvi alakzatok (ellentét, párhuzam, megszólítás, kérdés, fokozás, ismétlés, halmozás, túlzás), zeneiség, rímfajták (páros rím, keresztrím, bokorrím), rímképletek; Az ütemhangsúlyos és az időmértékes verselés, ütem, felező 12-es
Művek: pl. Varró Dániel: SMS-versek; Tóth Krisztina: Lusták dala; Petőfi Sándor: Az alföld, Pató Pál úr; Arany János: Családi kör; Szabó Lőrinc: Ima a gyermekekért; Áprily Lajos: Erdei út - vagy egyéb szerzők versei ( Kányádi Sándor, Lackfi János, Szabó T. Anna, Weöres Sándor, Kiss Ottó)
Petőfi Sándor: János vitéz
Arany János: Toldi
Fazekas Mihály: Lúdas Matyi
Természetismeret
A hatévfolyamos szóbeli felvételi témakörei természetismeretből
Élet a kertben
Anyagok és változások a környezetünkben
Tájékozódás a térképen és a természetben
Az időjárás és az éghajlat
A felszíni és a felszín alatti vizek
Állatok a házban és a ház körül
Az erdő életközössége
Kölcsönhatások. Az energia
A Föld bolygó
A természet erői
Hazai tájakon
A füves területek életközössége. Termesztett növényeink
A tételek összeállításánál az alábbi tankönyvek vonatkozó fejezetei az irányadók: